1. Du får høyere ranking på Google.
Responsivt (mobiltilpasset) design er foretrukket som bestepraksis av Google. Og visste du at fra 21. april 2015 vil Google «premiere» websider som er mobiltilpasset ved at de kommer høyere opp i søkelisten? Websider som ikke er mobiltilpasset vil bli straffet ved å komme tilsvarende lenger ned på listen.

2. Du trenger kun én webside.
Du slipper å bygge egen webside for mobil og du trenger kun å oppdatere innhold ett sted. Enklere for deg å vedlikeholde og bra for søkemotoroptimaliseringen!

3. Tilpasser seg skjermstørrelsen
En mobiltilpasset webside er designet for bredden til enheten – og ikke til enheten i seg selv. Det betyr at siden vil vises optimalt på alle enheter og vil også tilpasse seg fremtidige enheter. Brukeren slipper f.eks. å zoome inn og ut av siden på mobil for å kunne lese eller finne det de leter etter.

4. Mobilbruket eksploderer!
En mobilvennlig webside vil få flere mobile besøk. En mobilbruker vil raskt klikke seg bort fra websiden din hvis den ikke er mobiltilpasset. Din konkurrent med mobiltilpasset webside er kun ett klikk unna!

5. Gir en bedre brukeropplevelse
Du kan velge i hvilken rekkefølge innholdet på siden din skal vises på en PC skjerm vs. en mobilskjerm – dvs. bytte rekkefølge på hva bruker ser når de scroller. Og du kan f.eks. tilpasse bilder til retinaskjermer slik at bilder blir sylskarpe både på PC-skjerm og mobile skjermer.

6. Får frem det som er viktig!
Ved å starte med å designe siden for mobil først vil du få strippet bort det som er unødvendig for websiden din.

Du kan sjekke om din webside er mobilvennlig på Googles Mobilvennligtest

Litt statistikk:

Bruken av nettsider på mobile enheter har skutt i været. I siste kvartal 2014 var mobilbruken oppe i 62% av alle som surfer på nett. 96% av Norges befolkning har i dag Internetttilgang. 85% har en smarttelefon, og 75 % av oss bruker sosiale medier daglig.

responsivt webdesign, mobil og pc statistikk

Bilde lånt fra Hanspetter.info

– Forrester Research snakker om at innen 2015 vil mobilt innhold bli brukt mer enn innhold på bærbare og stasjonære PC-er. For bedrifter sier det seg selv at det å ha innhold tilpasset alle plattformer vil bli en kritisk suksessfaktor. I 2015 vil det da være helt avgjørende for en bedrift å ha en nettside som fungerer knirkefritt på mobil.

– Finn.no sier «Vi kan vel neppe få understreket nok hvor iskald du er dersom du ennå ikke har mobiltilpasset innholdet ditt i noen som helst grad ennå. For svært mange er det små grep som skal til for å gi sidene et betydelig løft. Enkelt responsivt design (nettsidene tilpasser seg skjermbredden) er et fint sted å starte dersom du har et begrenset budsjett.»

– På hanspetter.info står det: «Har du kunder i dag, så kan du nå de via Internett. Da bør du også være klar over at sannsynligheten er størst for at du når de via en mobil enhet. Når publikummet ditt tenker «Mobile First» bør du også gjøre det.» Les hele artikkelen om Mobil større enn desktop i Norge >>

Kanskje på tide å «be responsible» og få et responsivt webdesign? Husk at konkurrenten er bare et lite klikk unna….

Og husk – skal du først ha en responsiv og mobiltilpasset webside bør du ikke glemme at nye websider nå også må være universelt utformet >>.