Når var det sist du gikk gjennom og ryddet i salgs- og markedsføringsmateralet ditt? Vi er vant til å rydde titt og ofte i skuffer og skap, men glemmer at vi kan ha gamle, utdaterte og «ødelagte» ting i markedsføringen vår. Her gir jeg deg 9 tips på hva du bør sjekke – rydd opp i markedsføringen din!

1. Ta en grundig gjennomgang av nettsiden din

Er tekst og annet innhold tydelig, konsist og ikke minst fortsatt relevant? Sjekk om alle linker virker. Gå gjennom automatiske e-post linker. Uthev viktig tekst med fet skrift. Bruke flere linker til eksterne sider, og andre sider på din egen nettside. Legg til “Kontakt oss”, “Meld deg på nyhetsbrev” på så mange steder som mulig på din hjemmeside. Har du følge-knapper til dine sider på sosiale medier? Og dele-knapper så det er enkelt for de som liker innholdet ditt å dele med andre?

2. Er du sikker på at du tilbyr det kundene dine trenger?

Kjør en spørreundersøkelse for å få svar på hva dine kunder trenger, hvilke utfordringer har de som du kan hjelpe de med. Bruk gjerne en premie eller et insentiv for å få flere til å svare. Bygg opp undersøkelsen slik at du får informasjon som hjelper deg å identifisere muligheter for nye produkter eller tjenester, eller hvordan du kan fornye det du allerede har.

3. Virker markedsføringen din?

Opprett et system for måling av dine markedsføringsaktiviteter. Forsikre deg om at du mottar viktig informasjon om hvordan, og hvor folk fant deg, og hvor mange av disse ble dine kunder. Nyttige verktøy er Google Analytics og sosiale mediers egne oversikter (f.eks facebook insight).

4. Rydd opp i databasen din

Fjern ugyldige e-postadresser som aldri når mottakeren. Ringe rundt til alle dine kunder for korrekte kontaktdetaljer, samt oppfordre de til å abonnere på nyhetsbrevet ditt. Få hjelp av f.eks. studenter om du listen er velidg  lang.

5. Oppdatering av markedsføringsmateriell

Gå gjennom alt markedføringsmateriell, og sjekk om budskapet er konsistent, om profilen er gjennomgående og rettet mot målgruppen din. Husk å ha kunden i fokus!

6. Samarbeidspartnere

Gjennomgå dine markedsføringspartnere og henvisningssteder. Fungerer de for deg? Skal du opprette samarbeid med nye partnere, eller forbedre samarbeidet med de du har per i dag.

7. Sjekk epost-signaturene

Er din egen og alle dine ansatte sine epost-signaturer konsekvente? Kan du legge til flere linker så folk får mer informasjon om produkter, tilbud og/eller arrangement. Inkluderere signaturen en oppfordring til å abonnere på nyhetsbrevet, like deg på Facebook, koble seg mot deg på LinkedIn eller følge deg på Twitter?

8. Delta på salgsmøter eller lytt til salgssamtaler

Er det du som gjør salgsjobben så be om en tilbakemelding på din tilnærming fra dine kunder. Hvordan blir dine potensielle kunder behandlet? Bør du skrive nye salgsbrev, eller gå gjennom eksisterene? Se gjennom og kvalitetssjekk tilbakemeldinger på e-post, tilbudsmaler og presentasjoner, og gjør eventuelt om på de slik at de fungerer bedre og følger en gjennomgående profil i tråd med resten av markedsføringsmateriellet.

9. Har du en plan?

Finn frem makredsføringsplanen eller ta frem et ark å skriv en ny. Er dine markedsaktiviteter i tråd med dine markedsføringsmål? Eller gjør du ting adhoc uten en klar plan? Sett deg målbare mål, og ikke glem delmål, slik at du vet hvor du skal. Det vil øke motivasjonen og gjøre det lettere for deg å ta de  beslutningene som føre deg i mål.