Content marketing – eller innholdsmarkedsføring på godt norsk – er sikkert et buzzord dere har hørt mye til de siste par årene.

Innholdsmarkedsføring går ut på å lage bra innhold eller fortelle en historie som kan ha verdi for personer som bedriften ser på som potensielle kunder.

Når en bedrift har en blogg med et eller flere bestemte emner, er dette innholdsmarkedsføring. På denne bloggen skriver bedriften artikler med relevant faglig innhold, slik at mulige kunder får bloggen opp som søketreff når de søker etter de emner og problemstillinger som bloggen tar opp. På denne måten vil bedriften kunne profilere seg gratis overfor brukere på Google og andre søkemotorer.

Eksempler på denne type markedsføring kan være blogginnlegg, videosnutter, e-kurs, en PDF, rapporter, artikler, podcaster, infografikk, webinarer, events, brukermanualer og en rekke andre kombinasjoner av tekst, lyd og bilde.

Det er også normalt at bedriften legger til rette for deling av innleggene gjennom forskjellige sosiale medier.

Fordelene med å bruke innhold som markedsføring:

  • Du gir kunden informasjon som gir verdi, i stedet for uinteressant reklame.
  • Du får innhold som du kan dele i sosiale medier (her er ren reklame ikke så smart).
  • Kundene dine liker innholdet ditt, og hjelper ofte til med å dele det i sosiale medier

5 grunner til at du bør satse på innholdsmarkedsføring:

  1. Du får verdifullt innhold som du kan dele og bruke på flere flater – som f.eks. webside og nyhetsbrev
  2. Du får bedre forhold til kunden –  de blir glade over å få gratis tips og hjelp
  3. Du blir mer synlig på Google – jippy, flere finner deg!
  4. 90 prosent av prosessene for kjøp starter på nett
  5. Du kan styrke merkevaren til din bedrift

Ved å lage godt og relevant innhold som gir kunden noe av verdi i stedet for selge, gjør at kundene liker deg bedre – og det ønsker vi jo! Så øs ut av din kunnskap og gi masse av deg selv.

Selve begrepet har vært i bruk siden 1996 – men ble gjort kjent av Joe Puluzzi i 2007 og han definerer begrepet slik:
”Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, erverve og engasjere en klart definert målgruppe – hvor målet er lønnsom kundeadferd”

Å bruke innhold eller historiefortelling er ingen ny måte å markedsføre seg på:

Jell-o kokebok cover fra 1930

Jell-o kokebok cover fra 1930

Bare ta dette eksempelet fra det amerikanske merket Jell-o. I 1904 ga de ut en kokebok med forskjellige oppskrifter på nye måter å bruke nettopp Jell-o på.

Tilbake i 1904 var Jell-o et relativt ukjent produkt og var ikke en så kjent merkevare som den er i dag. På den tiden kjøpte husmødre gelatin fra merket Knox. Så i stedenfor å ta sjangsen på at de ville ta med seg kokeboken og Jell-o hjem fra landhandleren, ble kokeboken levert direkte på døren. Oppskriftene var ganske enkle og siden Jell-o var såpass rimelig, var de kostnadseffektive oppskrifter. Dette slo skikkelig an. Så mye at Jell-o fortsatt har disse oppskriftene på websidene sine i dag. Du kan se dem selv på websiden til Jell-o >>.

Jell-o gir faktisk denne kokeboken kred for at merket ble så kjent som det ble – med over $ 1 million i omsetning mellom 1904-1906.

Jell-o er derfor et supert eksempel på god innholdsmarkedsføring som traff midt i blinken.

Men husk på at det er noen viktige kriterier som må oppfylles:

  • Innholdet må gi kunden verdi og som de faktisk har lyst til å lese.
  • Det du skriver må være interessant og relevant
  • Bruk og del innholdet i flere kanaler som nyhetsbrev, blogg/webside og sosiale medier.
  • Du må vite hvem målgruppen din er og skrive direkte til dem.

Kort og godt handler det om: Å få folk til å bli kjent med deg, til å like deg samt få folk til å stole på deg og din kunnskap.

Får du til dette, vil den potensielle kunden til slutt faktisk ta kontakt og kjøpe av deg. 🙂

Før du starter med innholdsmarkedsføring bør du kanskje rydde opp i markedsføringen din? Her får du 9 tips til å rydde opp i markedsføringen din >>