Forrige uke var det fotografering for Kitsch Design som ønsket firmabilder utenfor boksen. Slike oppdrag elsker jeg.

I planleggingen av fotograferingen var det viktig å formidle at Kitsch Design kan jobbe fra hvor som helst, er kreative og tenker utenfor boksen. Så hvorfor ikke bygge opp et «hjemmekontor» i åkeren?

På papiret virket alt greit

Tidligere i år hadde jeg vært på loppemarked og funnet noen gamle lampeskjermer som kunne brukes for oppdraget. Disse ble lyssatt med batteridrevne studioblitzer. Det ble også montert en blitz bak datamaskinen for å lyssette hovedpersonen. Men i praksis dukker det (som alltid) uforutsette ting opp. Den første utfordringen i riggingen var en stor skurtresker som kom kjørende rett bak, slik at alt utstyret måtte flyttes unna til et annet sted når jeg nesten var ferdig med riggingen. Så skal alt det tekniske stemme. Blitsene skal skal trigges samtidig og ha samme lysforhold. Samtidig forsvant lyset raskt, så det måtte jobbes raskt. Underveis kommer følelsen – vil dette virkelig fungere…? Men det er dette jeg elsker. Overvinne det tekniske, og gå til kjernen av fotografi: Å kunne skape følelser og begeistring  – i løpet av sekunder.

Vibeke i åker Vibeke i åker

Vibeke i åker

Ikke overlat bilder til tilfeldigheter

Gode bilder hjelper deg å skille deg ut fra mengden og fremstå som unik. Bilder er ofte det første vi ser på. Vi mennesker trives best med visuell kommunikasjon. En god historie kan formidles med ett enkelt bilde. Dessverre er det mange ledere som ikke har noe forhold til hvilke bilder de bruker på nettsiden sin. Kjøpebilder, såkalte «stockphoto», blir fort upersonlige og sier ingenting om hva som er unikt med ditt firma. Ei heller stoltheten eller menneskene som jobber der. Det skaper rett og slett ingen kobling mellom deg og kundene.  Derfor er det første jeg spør kunden om: -Hva ønsker du bildene skal formidle? For alle bilder bør ha en historie. Og for bedrifter må historien bygge opp rundt bedriftens visjoner og mål.

For videre lesning, se gjerne denne artikkelen om flere og flere bedrifter i næringslivet får øynene opp for det visuelle uttrykket en får gjennom profesjonelle bilder.>>

Trenger du et program for å redigere bildene dine i, kan du få tipsene i Vibekes innlegg 3 gratis bilderedigeringsprogram >>.

Les også hvordan du kan bruke innhold og egne bilder som en del av markedføringen din – få flere kunder med innholdsmarkedsføring >>