Å skaffe seg en ny webside er ikke alltid like lett – med en «jungel» der ute av leverandører, wannabe-designere, utviklere og publiseringsløsninger.

Dette bør du ha klart før du setter i gang med prosjektet:

  1. Hvem er målgruppen/kunden din?
  2. Hva ønsker du å oppnå?
  3. Hva ønsker du brukerne skal gjøre?
  4. Ønsker du en statisk webside – eller ønsker du å oppdatere selv?

Hvem er målgruppen/kunden din?

Skal websiden designes med tanke på et nytt produkt for ungdom mellom 18 og 25 år? Ja – da passer det kanskje med en urban webside med kule farger og tekniske funksjoner.. Er imidlertid målgruppen din over 50 år er det kanskje best med duse, rolige farger og en enkel, logisk side som er lett å finne frem på.

Kjenn din målgruppe og lag en brukerprofil på din typiske kunde/kunden du ønsker å få før du setter i gang!

Hva ønsker du å oppnå på websiden?

  • Skal du selge et produkt eller tjenester?
  • Ønsker du flere til å følge bloggen din?
  • At flere skal melde seg på kurs, møter og konferanser?
  • Eller at brukere skal melde seg på ditt nyhetsbrev?

Husk at en annen som tilbyr det samme som deg bare er et klikk unna – så gjør det enkelt og lett for kundene å forstå hva du ønsker de skal gjøre!

Hva ønsker du brukerne skal gjøre?

Styr kunden mot det du ønsker ved logisk navigering, call-to-action (knappelinker som Kjøp, Last ned, Bestill, Få, Meld deg på eller Kontakt) og informativ tekst. F.eks. at kunden skal bestille noe i din nettbutikk – eller ta kontakt med deg. En kunde er først og fremst interessert i hva de kan få ut av siden din («what’s in it for me») – så det er viktig med riktig og godt innhold og ikke masse bilder. Men riktige bilder kan være med på å gjøre brukeropplevelsen bedre.

Ønsker du å oppdatere websiden selv?

Noen ønsker å ha full kontroll og ønsker å oppdatere websiden selv. Sjekk da om leverandøren tilbyr en publiseringsløsning. De fleste leverandører gjør det. En av de mest brukte publiseringsløsningene i verden er WordPress.

Andre har nok med å selge de produkter eller tjenester de tilbyr – og ønsker derfor at leverandøren skal oppdatere websiden for dem. Sjekk om de da har en fast avtale for oppdatering og hva dette vil koste deg i tillegg.

 

Hvem skal du velge til å sette opp din webside?

Det er ikke sikkert at den dyreste løsningen er den beste – og mest sannsynlig ikke den billigste. 

Skaff deg først en oversikt over hva du ønsker å ha med på websiden din! Skal du ha en enkel side kun med kontaktinformasjon og info om dine produkter? Eller skal du ha nettbutikk og andre tekniske funksjoner som diskusjonsforum eller annonseforum?

Undersøk deretter hos forskjellige webutviklingsfirmaer hva de tilbyr, hva som inkluderes i prisen og hvilken kompetanse de har. Et stort webutviklingsfirma har som regel dedikerte ansatte til de forskjellige oppgavene. Dette kan gjøre prosjektet dyrere enn nødvendig. Det kan være lurt å undersøke hva et lite webdesignfirma kan gjøre for deg.

En god webdesigner kan både grafisk design, webdesign og koding evt. programmering. Dette er nyttig både når det gjelder det estetiske og det funksjonelle. En webdesigner bør kunne koding selv og forstå hvordan en webside fungerer teknisk. En ren grafisk designer har ikke alltid denne kunnskapen.

Mange webdesignere samarbeider med små, eksterne konsulentfirmaer til å ta seg av spesielle tekniske funksjoner og programmering – eller har samarbeid med freelancere . Dette kan være rimeligere enn å benytte samme tjeneste hos et større firma. Be om pakkepris – få alt inkludert og faktura kun fra ett firma!

Vær obs på at tittelen webdesigner ikke er en beskyttet tittel – det er mange Wannabe-designere der ute som kanskje ikke har den bakgrunnen og kompetansen som kreves. Sjekk om leverandøren har kompetanse ved å se på tidligere arbeid, referanser og evt. utdannelse. Det er også viktig at leverandøren følger de nye kravene og reglene om universell utforming.

Det er til sist du som eier av websiden som blir sittende med ansvaret dersom websiden ikke er universelt uformet og følger kravene.

Et bra tilbud bør inneholde følgende:

  • Strategi for innhold og plassering av elementer
  • Workshop / møte
  • Et godt design – tilpasset ditt behov som kunde
  • Korrekt koding – som gjør at websiden funker på alle nettlesere
  • Universell utforming >>
  • Responsivt design/er mobiltilpasset >>
    – det er dette som gjør siden din brukervennlig og funksjonell.
  • Søkemotoroptimalisering >> – tekstanalyse og søkeord
  • Komprimering og optimalisering av websiden – slik at den er rask og skårer bra på Google Page Speed
  • Domeneregistrering samt plass på webhotell (stedet der websiden din ligger)
  • Publiseringsløsning – eller tilbud om oppdateringsavtale
  • Supportavtale for publiseringsløsningen
  • Kun én kontaktperson å forholde seg til

 

Hva er korrekt koding?

Dårlig koding kan gjøre en webside tyngre å laste ned – eller at websiden rett og slett ikke vises slik den skal. Korrekt koding gjør at siden vises slik den skal i alle nettlesere. I tillegg skal den være universelt utformet slik at alle kan bruke den – også svaksynte og blinde.

Dersom leverandørens egne websider ikke valideres korrekt – hvordan kan du da være sikker på at din webside vil bli kodet korrekt? På W3C sin validator >> kan du sjekke om en webside er korrekt kodet. Bare legg inn URL og sjekk i vei! Er det kun 2-3 feil er det ok – er det 15 og oppover ville jeg tenkt meg om…

Hva er SEO?

SEO eller søkemotoroptimalisering >> – vil si at kode og tekst tilpasses mot søkemotorer. Men viktig å tenke på at det ikke finnes noen eksakt «oppskrift» som gjør at akkurat din webside havner øverst på listen.

For å få en bedre rangering på Google er det derfor viktig å:

  • bruke gode søkeord i koden på websiden
  • fjerne unødvendig koding
  • bruke søkeordene i teksten på websiden
  • bruke søkeordene i titler på alle dokumenter
  • oppdatere søkeordene jevnlig
  • ha alternative tekster (helst søkeord) på bilder
  • sørge for at siden er rask og skårer bra på page speed
  • gjøre siden responsiv/mobiltilpasset (Google har faktisk begynt å «straffe» websider som ikke er mobiltilpasset ved å dytte dem lenger ned på listen..)